Blansko na mapě - klikněte pro seznam portálů 250 vybraných měst České republiky
Portál Blansko
Domů - Portál BlanskoKontaktyVytisknoutMapa stránek
Hledat
v sekci
HLEDAT
Vítá Vás informační portál města Blanska, součást celorepublikového projektu portalymest.cz!

Úvodní stránka > Tipy na výlet > Sport > Cyklostezky > Naučné cyklostezky > Cesta železa - Trasa pro cyklisty

Upozornění

Tyto stránky vyžadují povolený JavaScript. Pokud chcete využívat všech možností, které projekt portalymest.cz nabízí, doporučujeme JavaScript zapnout.

Cesta železa - Trasa pro cyklisty

Náhled webové stránky:
Náhled stránky: Cesta železa - Trasa pro cyklisty

Schránka:
Přidej do schránky.

Trasa pro cyklisty:
Brno–Adamov–terény se stopami starého železářství–Rudice–Křtiny–Josefské údolí–Stará huť–Adamov–Brno, celková délka trasy asi 50 až 60 km podle zvolené trasy.

Z Brna–Obřan proti toku Svitavy po značené cyklistické Jantarové stezce přes Bílovice nad Svitavou, Adamov a dál podle řeky až k železničnímu mostu (18 km). Před ním vpravo vzhůru po lesní silničce (zelená turistická značka) k rozcestí před Novým hradem (1,5 km). Zde možno odbočit k necitlivě opravovanému Novému hradu (0,4 km), vystavěném bratřími Dobešem a Benešem Černohorskými z Boskovic v roce 1490, patrně jako předsunuté opevnění staršího hradu,které bylo postupně přestavováno, částečně i s využitím stavebního materiálu z mezitím zaniklého hradu.

Naposled byl Nový hrad romanticky upraven počátkem 19. století, kdy byla patrně vystavěna osmiboká věž a při ní štíhlá válcová vížka, která však byla později po stavbě novohradského tunelu snesena z obavy jejího zřícení otřesy projíždějících vlaků. Na hradě je o víkendech možné občerstvení nápoji, případně dále na konci ostrožny shlédnout zbytky staršího hradu s předhradím z 14. až 15. stol. (0,25 km). V okolí dvojice hradů se nachází terénní pozůstatky několika obléhacích bašt vybudovaných uherským vojskem při obléhání staršího hradu v letech 1469 a 1470.

Od křižovatky po silničce (červená turistická značka) na palouk „U kukačky“ (3km), kde je instalována jedna z informačních tabulí k místnímu slovanskému železářství, resp. k několika hutím pracujícím v okolních terénech od 8. po 11. století. Po silničce dále podle rozcestníku až ke křižovatce silnic (1,3 km), přímo do kopce po silnici směrem do Rudice. V lesíku proti pile stařiny (pozůstatky) po dolování železné rudy. Dále po silnici ke křižovatce s cyklistickou stezkou od Blanska–Klepačova (2 km), odbočit doprava směrem k Jedovnici.

Na dalších kříženích značených lesních cest na trati Pokojná (2,5 km) možnost volby a dalších kombinací. Jednak do Rudice (1,5 km) s možností prohlídky zděného větrného mlýna holandského typu z roku 1865, který byl v provozu do roku 1940 a přilehlého geoparku. Od křižovatky lesních cest můžeme případně do Křtin po zelené turistické značce kolem lesnických školek (1 km), dále mimo značku po lesní silničce do údolí na silnici Jedovnice –Křtiny (1,5 km s kopce), po silnici do Křtin (1,8 km). Ve Křtinách poutní barokní chrám Jména Panny Marie stavitele J. Santiniho. v létě je možné využít křtinského koupaliště (při této volbě 4 km), případně některé z místních restaurací . Podél lesních silniček jsou umístěny tabule informující o místní těžbě železných rud a ohnivzdorných hlín.

V případě odbočení směrem k Josefovu sjedeme žlebem Padouchu do Wiehlova údolí (4 km). Za křižovatkou se zelenou turistickou značkou, napravo při okraji lesa torzo selské vápenické pece. Ze všech popsaných směrů se dostaneme ke křižovatce v tzv. Horním Josefově pod Býčí skálou. Pro cestu Josefským údolím viz nabídku pro pěší turisty.

Adresa a kontaktní informace:
CESTA ŽELEZA - TRASA PRO CYKLISTY
679 04  ADAMOV 1

telefon:+420 541 421 411

Poznámka:
Adresa tipu na výlet může být pouze orientační.

Adresa na mapě:
GPS: N49°18'8,28"; E16°39'0,72"
Zpráva pro Cesta železa - Trasa pro cyklisty
Vaše jméno:

Váš email:

Váš telefon (+420XXXYYYZZZ):

Zpráva:

Obrázek s 4-místným kódem (pokud je kód nečitelný, můžete ho nekonečně měnit)

4-místný kód z obrázku zelenou barvou:

A co vy na to? Facebook Twitter Google záložka Delicious záložka Linkuj
ID záznamu: 826

Hledej v okolí

přetažením ikony nastavíte vaši pozici na mapě
přetažením ikony nastavíte velikost okruhu vyhledávání
Hledej v okruhu do vzdálenosti km Nastav

Sdílejte

Sdílejte: Portály měst
A co vy na to? Facebook Twitter Google záložka Delicious záložka Linkuj

Sdílejte: Portál Blansko

Rádi uvítáme

Součást celorepublikového projektu portalymest.cz!